dag 9 zondag 13 juli 》 van Litouwen naar Letland

14 juli 2014 - Riga, Letland

De afstanden die we nu overbruggen worden kleiner dan de eerst paar dagen. De steden liggen dichter bij elkaar. De wegen zijn boeiend te noemen. We hebben onderweg veel werkzaamheden gezien. (Lees :NOG Langzamer moeten rijden)
Andere definitie van Snel weg geleerd.
In Litouwen regelmatig geen kip op de weg (hooguit een ooievaar)
Doordat de wegen wat kleiner waren en we wat langzamer moesten wel veel van de omgeving gezien. Naast de vele ooievaars nu ook kraanvogels gezien. Ook mooie beesten!!
We hebben een tussenstop gemaakt bij Kryziu kalnas, of op zn nederlands Kruisheuvel. Dit is een soort van bedevaartsplaats geworden. Het is een ,inmiddels twee, heuvel met enorm veel kruizen. Meer dan 400.000 De heuvel symboliseert de hoop , geloof en uniciteit van de mens. In menig oorlogstijd hebben de overheersers gepoogd dit neer te halen maar iedere keer waren er weer kruizen bijgeplaatst. De hoop en het geloof heeft hierbij dus gewonnen. het was ontzettend mooi om te zien. De stilte, terwijl er veel mensen liepen, elke keer zag je steeds meer kruizen.

Daarna hebben we onze weg vervolgd naar Riga. De weg werd boeiender. Grenscontrole viel mee, konden zo door.
Letland is volgens ons armer dan Litouwen. Veel vervallen huisjes gezien.
En toen reden we Riga binnen. Een skyline van torenhoge nieuwbouw kantoren versus kasseien straten met vervallen huisjes. Wat was ik blij dat ik mn eigen glaswerk mee heb genomen want het leek wel kapot getrild. Gelukkig viel dat mee. Uiteindelijk weer een normale weg die ons via de zijkant van de oude binnenstad naar de andere kant van de brug bracht naar de camping. Nou ja camping...... parkeerplek achter een oud evenementterrein/gebouw. Ok we staan hutjemutje maar zijn op loopafstand van de binnenstad. Ben benieuwd, morgen zullen we het zien.

o ja het weer. Daarover hebben we niets te klagen. Temperatuur is goed. Af en toe een flinke onweersbui (stortregen) maar 5 min. Later weer droog. Morgen blijft het droog.